Ieder bedrijf een technologiebedrijf

“Voor ons geld dat niet, ons bedrijf is anders” of “Wij kunnen toch niet op tegen die online shops”
Twee opmerkingen die ik inmiddels, in verschillende hoedanigheid heb gehoord als het gaat om technologie in bedrijven.

Voor de goede orde, met technologie bedoel ik alle technologie die te maken heeft met ICT, E-Commerce, Internet Of Things, Online Marketing, Social Media Presence.
Allemaal mogelijkheden welke door middel van de huidige technologie binnen bereik van iedereen is.
Even terug op de gesprekken die ik voer. Als we praten over de huidige positie van het bedrijf komt vaak naar voren dat het betreffende MKB bedrijf niet op kan tegen de geavanceerde technologische bedrijven. En inderdaad is er meestal geen budget om precies dat te doen wat bijvoorbeeld een Bol.Com, Coolblue, Zalando kan. Binnen 24 uur leveren, vol geautomatiseerde shop. Nee dat gaat niet.

Maar geen enkel bedrijf kan erom heen. Technologie is er en is inmiddels een bedreiging of gaat binnenkort een bedreiging vormen. Wie had 5 jaar geleden gedacht dat hotels moeten concurreren met een Online leverancier van overnachtingen als AirBnB? Ineens uit een andere hoek is daar de bedreiging.

Hoelang hebben fysieke winkels gezegd dat online shoppen niet zo’n vaart zal lopen omdat de consument producten eerst wil zien? Niets is minder waar. Winkelstraten leeg, Onlineverkoop neemt toe.

Kan een MKB/middenstand/retailbedrijf dan hier niets mee doen? Tuurlijk wel. Ga kijken wat je kracht is. Kijk wat de grote jongens doen en doe dat in het klein.
Een winkel met lokale producten kan een online shop in de lucht brengen. Door de order snel in de winkel klaar te leggen, kan de klant nog steeds snel winkelen, alleen anders.
En als de klant in de winkel is, kan daar ook een online zuil staan waar het totale aanbod van de winkel te bekijken is, terwijl de winkel zelf minimale fysieke producten heeft.

Deze simpele voorbeelden geven aan dat ieder bedrijf door middel van technologie omzet kan genereren, maw ieder bedrijf is of wordt een technologiebedrijf.

Naast de commercie kan ook op andere vlakken technologie zorgen voor optimalisatie van het bedrijf. Als een klant op de hoogte wordt gehouden van het reparatieproces van zijn auto, is hij betrokken en ontstaat een positieve indruk. De technologie maakt dit mogelijk. Dezelfde technologie zorgt ervoor dat er een geschiedenis van beelden kan worden opgebouwd welke weer van toegevoegde waarde kan zijn als de auto verkocht gaat worden.
In de zorg zijn grote organisaties bezig met robots die op afstand patiënten helpen. In het klein kan het al helpen als een updategesprek misschien via Skype/Facetime gebeurt. Gemak voor de patiënt, eventueel efficiënt voor de zorgverlener.

Bovenstaande voorbeelden zijn nog maar een begin. Je kunt je voorstellen dat je in de toekomst een winkel inricht welke geen fysieke producten kent, maar door middel van Hologrammen toch de suggestie wekt dat de producten aanwezig zijn en de koper kan om het product lopen en bezichtigen. Diezelfde winkel kan in plaats van de etalage grote schermen presenteren waar de betreffende bezoeker direct info ziet welke op zijn behoefte is afgestemd. “Voor ons geld dat niet, ons bedrijf is anders”? Ik betwijfel het.

Ik zeg hiermee niet dat ieder bedrijf zich zo moet profileren. Gebruik de technologie die aansluit bij jezelf en bij je klanten. Voor de één is dit een klantenpas 2.0 voor de andere een drastische ommezwaai. De één heeft alleen maar een App nodig, de ander heeft een track en trace binnen de werkplaats nodig.

Ga eens praten met iemand die hierin jou ideeën geeft waar je zelf aan kan bijschaven. Net zolang totdat je zelf het idee hebt dat je de volgende stap op de juiste manier kunt maken.
Want ondanks alle technologie, de ondernemer is het bedrijf, de technologie moet de ondernemer aanvullen, helpen en mogelijkheden bieden. Maar een feit is dat technologie de wereld veranderd, ook in het klein!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *